Recentment he estat
fent gestions per millorar les meves telecomunicacions. Com saben bona part
dels que em coneixen, tinc seriosos problemes amb la cobertura del mòbil i una
connexió a Internet de fireta. Cansat de la situació, i del preu d'ambdues
coses, he buscat una tarifa que incorpori Internet, telèfon fix i mòbil.
Després
d’aconseguir el miracle de consultar les tres principals companyies en un sol
dia i fer no sé quanta estona de cua, que podeu comptar per hores, analitzo les
ofertes i per preu i serveis. En trio una, la companyia és el de menys, perquè
el que us vull explicar passa amb totes. Així doncs, amb la meva decisió sota
el braç, vaig a la botiga corresponent per donar-los la bona nova: “us he
triat!”. I repetim el calvari.
Mitja hora esperant
perquè t’atenguin. I això que només tinc tres persones davant meu! I quan
arribes al taulell, darrers aclariments i comencem el perible.
La noia de la botiga comença a omplir mil formularis amb les meves dades. La conya és que, malgrat que està tot més o menys parametritzat, no es pot evitar que acabin constant errors perquè el sistema no permet esmenar-los. Va entrant més gent a la botiga. A cada pregunta que faig em miren amb recança. Jo que li comento a la dependenta com és possible que estigui sola tenint en compte que tot plegat, qualsevol gestió amb una empresa d’aquestes requereix vint minuts mínim, i per resposta obtinc una mirada resignada i s’encongeix d’espatlles. Ben mirat, ella és una víctima més d’aquest sistema pervers.
La noia de la botiga comença a omplir mil formularis amb les meves dades. La conya és que, malgrat que està tot més o menys parametritzat, no es pot evitar que acabin constant errors perquè el sistema no permet esmenar-los. Va entrant més gent a la botiga. A cada pregunta que faig em miren amb recança. Jo que li comento a la dependenta com és possible que estigui sola tenint en compte que tot plegat, qualsevol gestió amb una empresa d’aquestes requereix vint minuts mínim, i per resposta obtinc una mirada resignada i s’encongeix d’espatlles. Ben mirat, ella és una víctima més d’aquest sistema pervers.
Curiosament la
situació em fa pensar en qualsevol institució pública. Si allò hagués estat
l’oficina d’un ajuntament o de la Seguretat Social, tothom hauria començat a
renegar del coi de funcionaris, que si estan esmorzant, que si no saben fer la
feina, que si són lents, però quan parlem d’empreses privades tot s’accepta en
nom d’una major “eficiència”. Ja se sap, el sector privat funciona millor que
el públic. I la competència fa que el client tingui el millor servei al millor
preu. De fet, des que l’atenció al client ha esdevingut un dels mantres més
repetits per les empreses, tinc la sensació que estem pitjor atesos
que mai. I al contrari del que resa la doctrina econòmica, en el lliure
mercat, la competència no tendeix a l’equilibri, sinó al monopoli o, en el
millor dels casos, a l’oligopoli com en el cas de les telecomunicacions, elèctriques
i altres serveis bàsics que queden en mans un pocs, fent-nos anar per on volen o en català clàssic "combregar amb rodes de molí".
I quan parlen d’eficiència
ho fan pensant en ells, que amb una o dues persones, presten servei a un públic
que desespera, perquè no li queda altra opció que aguantar en alguna de les escasses
botigues amb escassetat de personal que ha esdevingut en una mena de nou funcionariat privat.
Perquè per davant de tot, fins i tot de l’eficiència, està el benefici. I sobre
això, si no hi ha discussió possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada