dijous, 4 d’agost del 2011

999 paraules


És evident que vivim en un món on la imatge s'ha imposat de forma abassegadora a la paraula. La dita que "una imatge val més que mil paraules" ha calat profundament en el nostre imaginari col·lectiu. Així doncs, ja ningú no es qüestiona les imatges que publica la premsa o que ens serveixen al Telenotícies entre cullerada i cullerada. Les imatges no enganyen. La càmera estava allà i ha estat el testimoni fidedigne dels fets.

Qui més qui menys s’ha indignat amb fets violents a camps de futbol, càrregues policials o se li ha encongit el cor veien com hi ha gent morint de gana, perquè hi ha altra gent que prefereix omplir la piscina a distribuir els recursos per a la població. També hi ha aquelles imatges que senzillament, no diuen res. Molts cops oblidem que han estat triades per algú, amb una intenció determinada, ja sigui perquè les considera les millors, o expressen un punt de vista en concret. Res és gratuït. 

Els telenotícies de totes les cadenes en van plenes. Que parlem de la crisi immobiliària? Imatges de pisos en venda; notícia sobre accidents a la carretera? Cotxes circulant i pintades al terra que ha fet la policia per fer l’atestat. Imatges que no expliquen res per si mateixes i que només serveixen per farcir un notícia creant un entreteniment visual i no sé fins a quin punt, una distracció, del què és realment important: la notícia en sí mateixa expressada amb paraules. Unes paraules tant devaluades que en calen mil per descriure una simple imatge que molts cops està buida de sentit i fora de context.

I tot pensant en aquestes coses se’m planteja un dubte que no sé com resoldre, perquè tampoc ningú no l’ha sabut resoldre fins ara: Si una imatge val més que mil paraules, perquè és literalment impossible convertir una novel·la en una pel·lícula que expressi allò que exposa el text original? Perquè 30 imatges no poden substituir 30.000 paraules?

Poca gent recorda ja que ha estat la paraula, principalment l’escrita, la que ha fet possible aquest món on vivim. Ara toca una nova versió del món i del coneixement, un món multimèdia, un món 2.0. A veure què en surt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada